Overlast is een gezamenlijk probleem

mei 2016
“Overlast is bijna altijd een gezamenlijk probleem…”, zegt een ervaren buurtbemiddelaar uit het westen van het land. En zo’n probleem is het beste de wereld uit te helpen door het gezamenlijk aan te pakken. En juist dat is doorgaans het meeste lastige bij conflicten.

Hij noemt het voorbeeld van drie gezinnen in huurwoningen die elkaar het leven in de loop der jaren steeds zuurder begonnen te maken. “Voor een deel kwam dat door de opgroeiende kinderen. Die kregen natuurlijk hobby’s, begonnen de muziek harder te zetten en gingen voetballen in de straat en de tuinen. Allemaal hele natuurlijke en logische zaken, maar desondanks zorgden ze daarmee voor de nodige ergernis.”

In feite kampten de drie gezinnen allemaal met hetzelfde probleem, maar bleven ze volharden in irritatie. Na de nodige ruzies kwam uiteindelijk de buurtbemiddeling in zicht. “De gezinnen wilden alle drie meewerken. In een goed gesprek concludeerden ze vrijwel meteen dat ze in feite in dezelfde situatie zaten. De huurwoningen waren gehorig en geluid leidde al snel tot overlast. Dat besef zorgde voor samenwerking. Ze klopten gezamenlijk bij de woningcorporatie aan om te kijken of er maatregelingen mogelijk waren. Dat leidde tot een aantal relatief eenvoudige aanpassingen in de woningen, zoals een minder luide deurbel en enkele isolerende maatregelen.”


De toename van het woongenot werkte door in de onderlinge sfeer tussen de buren. “Ze accepteerden meer van elkaar. Natuurlijk zorgden de kinderen nog wel eens voor overlast, maar de ergernis was veel minder. Zo zie je dat je door samen een probleem aan te pakken veel kunt oplossen.”

Extra hulp nodig?

Komt u er ondanks de suggesties niet uit met de buren en wilt u hulp? Of overleg met een medewerker?

Klik op de knop en wij zoeken op basis van de ingegeven postcode naar ondersteuning in uw woonplaats.

Tip: Lees de suggesties die we per probleem op een rij hebben gezet.